Ajankohtaista

5 tapaa vahingoittaa autoasi talvella

15.12.2017

Turvaväli

Talvella jää ja lumi lisäävät autojen jarrutusmatkaa 80km/h-nopeudessa yli puolella verrattuna kuivaan asfalttiin, jopa 100-200 metriin, jolloin on selvää, että ennakoinnin tarve talvella edellä ajavaan kasvaa näin myös samassa suhteessa. Suuri vaihteluväli johtuu hyvin suurista eroista talvirenkaissa. Muista siis autoilijana, että peräänajo on aina peräänajajan vika, jolloin pitämällä riittävän turvavälin liikenteessä vähennät nimenomaan omaa riskiäsi laittaa kättä taskuun edellä ajavan puskurin korjaamiseksi.

Parkkipaikat

Tilastojen mukaan koko maassa sattuu yli 100 000 kolaria vuodessa ja näistä 45 prosenttia pysäköintipaikoilla ja -halleissa. On siis selvää, ettei talven tuomat haasteet näkyvyydessä ja auton ohjattavuudessa tätä tilastoa ainakaan kaunistele. Turvallisin tapa parkkeerata auto onkin tehdä se peruuttamalla. Muilla liikkujilla on tällöin väistämisvelvollisuus ja auton kääntymistä ruutuun on helpoin hallita nimenomaan peruuttamalla.

Tuulilasivahingot

Vakuutusyhtiö Ifin teettämän tutkimuksen mukaan ylivoimaisesti suurin autovahinko on lähes 10% osuudellaan kaikista vahingoista tuulilasin rikkoutumiset. Näistä iso osa tapahtuu talvisin, sillä lämpötilavaihtelut Suomessa ovat rajuja. Kovilla pakkasilla ulkona vallitseva -20-asteen pakkanen ja sisätilassa kuumaa ilmaa suoraan tuulilasiin puhaltava puhallin on myrkkyä tuulilasille, ja varsinkin jos tuulilasissa on pieniäkin vaurioita, niiden pahentuminen talvella on jopa todennäköistä. Lisäksi vaurioita tulee hiekoitushiekan ja nastojen osumista tuulilasiin.

Puutteellinen lämmitys

Pakkaskelien lähestyessä auton laittaminen lämmitykseen ennen liikkeelle lähtöä on moottorille äärimmäisen tärkeää. Kylmäkäynnistys rasittaa moottoria rajusti, sekä polttoaineenkulutus kylmällä moottorilla on huomattavasti korkeampaa kuin lämmitetyllä moottorilla.

Diesel talvilaatu

Tankkaa autoosi talvilaadun dieseliä heti kun sitä on saatavilla. Talvilaatua kannattaa tankata mahdollisimman tyhjään tankkiin kesädieselin jälkeen, sillä pienikin määrä kesädieseliä talvidieselin seassa heikentää sen pakkasen kestävyyttä huomattavasti. Miksi talvilaatu ei sitten ole ainoa tarjottava diesellaatu? Sen kustannustehokkuus ja energiapitoisuus ovat heikompia kuin kesälaadun, joten sitä ei ole järkevää kesäaikaan huoltoasemille myydä.

 

Varaa aikasi TÄÄLTÄ!

http://www.huoltovaraus.fi/ma-autohuolto/

• VOLKSWAGEN • SKODA • AUDI • SEAT • BMW • VOLVO • FORD •