Ajankohtaista

Milloin jakoketju tulee huoltaa?

7.11.2018

Auton polttomottori toiminnan kannalta oleellinen tieto on, pyörittääkö jakopäätä jakoketju vai -hihna. Polttomoottorin toiminta perustuu osaltaan siihen, että kampiakseli pyörittää jakohihnan tai -ketjun avulla nokka-akselia, mikä saa venttiilit avautumaan ja sulkeutumaan oikeassa tahdissa mäntien kanssa. Jakoketjua pidetään yleisesti huoltovapaana, mutta sokeasti tähän väittämään ei pidä uskoa. Jos merkkejä huollon tarpeesta ilmenee, kannattaa ketju vähintään tarkastaa, sillä sen rikkoutuminen aiheuttaa vastaavat tuhot moottorille, kuin jakohihnankin katkeaminen.

Kun jakohihnan huoltoväli on keskimäärin 150tkm, pitäisi jakoketjun kestää koko auton eliniän. Alun perin jakoketju korvattiin kumisella jakohihnalla, koska moottorin äänistä haluttiin hiljaisemmat, moottorien tuotannosta halvempaa ja lisää mekaanista tehokkuutta, mutta osa automerkeistä on jopa palannut ketjun käyttäjäksi sen varmuuden vuoksi. Tällaisia automerkkejä ovat muunmuassa Volkswagen ja Toyota.

Jakoketju huolto

Milloin jakoketju tulee huoltaa?

Syitä moottoririkolle jakoketjusta johtuen on ketjun venyminen ja kuluminen. Venyminen ja kuluminen saa ketjun hyppäämään pois rattaalta, jolloin vauriot on saman kaltaiset, kuin jakohihnan katkeamisella.

Oireet

  • Kylmäkäynnistäessä moottorista kuuluu ylimääräistä metallista ääntä
  • Kun ketjun kunto huononee, alkaa ylimääräistä ääntä kuulua myös lämpimänä käydessä
  • Ajotietokone kertoo moottorin ajoituksessa olevan vikaa. Tarkoittaa kampiakselin ja nokka-akselin synkronaatiota
  • Mikäli jakoketju on päässyt jo hyppäämään rattaalta, ei moottori enää käynnisty, ja tällöin on yleensä jo isomman remontin tarve.

 

Lue myös artikkelimme auton tärkeimmistä huolloista tästä!

Varaa huoltoaikasi TÄÄLTÄ!

• VOLKSWAGEN • SKODA • AUDI • SEAT • BMW • VOLVO • FORD •