Ajankohtaista

Jakohihnan vaihto ja tärkeimmät huollot

1.11.2018

Uuden auton huoltotoimenpiteet määrittelee usein valmistajan huolto-ohjelma, mutta esimerkiksi jakohihnan vaihto ei ole ajankohtainen ennen kuin autolle on kertynyt kilometrejä alle jo kymmeniä tuhansia. Muita huoltoja tulee autolle tehdä lyhyemmillä aika/kilometriväleillä. Varsinkin vanhemman auton huoltamisesta alkaa ajan myötä tulemaan enemmän reaktiivista, jolloin huoltotarve ilmaantuu vasta kun jokin vika ilmenee. Mitkä ovat siis kaksi tärkeintä huoltoa autollesi, jotka autollesi kannattaa vähintään tehdä, ja minkä laiminlyömisellä voidaan tehdä isompaakin tuhoa?

Jakohihnan vaihto

Jakopään hihna pyörittää moottorin nokka-akselia, joka saa moottorin venttiilit avautumaan moottorin toiminnan kannalta oikeaan aikaan. Jakohihnan vaihtoväli on melko laaja, mutta kun autolla on rullattu 90-200tkm olisi hihna syytä jo vaihtaa. Myös ikä vaikuttaa hihnan vaihtotahtiin ja tämä yleensä ilmoitetaan auton ohjekirjassa. Jakohihnan vaihto ei siis ole ajankohtaista yleensä auton takuu aikana, jolloin huolto-ohjelmaa noudatetaan usein kirjaimellisemmin.

Jakopään huollossa vaihdetaan hihnan lisäksi kaikki tarvittavat rullat ja kiristimet, joiden avulla jakopää toimii oikein ja luotettavasti. Monessa autossa jakohihna pyörittää myös vesipumppua. Vesipumppu kannattaa ehdottomasti tällöin vaihtaa jakohihnan kanssa samaan aikaan, sillä jakohihnan huollon yhteydessä se on joka tapauksessa irrotettava. Tätä ei usein kuitenkaan tarjoushintaa kysyessä liitetä huoltoon, joten se kannattaa tarjouksen yhteydessä kysyä.

Jos jakohihna pääsee katkeamaan, on usein seuraus isompi moottoririkko. Hihnan katketessa venttiilit eivät enää avaudu synkronoidusti mäntien kanssa, jolloin männät iskeytyvät venttiileihin. Kun venttiilit ja männät menevät iskusta solmuun, myös sylinterit vaurioituvat ja moottori on käytännössä käyttökelvoton. Pahimmassa tapauksessa uuden moottorin hankkiminen tulee halvemmaksi kuin osien korjaaminen. Älä siis odottele minkään varoitusvalon syttymistä kojetaulusta, sillä kun hihna katkeaa, se ei ennakkovaroituksia anna.

Monissa autoissa onkin perinteinen jakohihna korvattu ketjulla, jolloin sen pitäisi olla huoltovapaa auton eliniän ajan. Ketju voi kuitenkin venyä tai kulua, jolloin sen katketessa vauriot ovat hihnan katkeamisen kaltaiset.

Jakopään vaihto

Öljynvaihto

Öljynvaihdon väli on huomattavasti jakohihnaa lyhyempi, mikä tekee siitä kaikkein tärkeimmän auton huoltotoimenpiteen. Moottoriöljyt tulisi vaihtaa yleisesti vähintään vuoden tai 10-15tkm välein. Vaihto tapahtuu joko valuttamalla vanhat öljyt pohjan kautta, tai imemällä ne siihen suunnitellulla laitteella.

Moottorin käydessä ja bensan palaessa voiteluöljyn sekaan joutuu epäpuhtauksia mm. Nokea. Kun sitä kertyy öljyyn, öljyn voiteluteho luonnollisesti laskee. Vanhan öljyn heikentynyt voiteluteho taas johtaa siihen, että moottorin sisällä liikkuvat osat alkavat kulua nopeammin. Oikein ja ajallaan tehdyt öljynvaihdot laadukkailla öljyillä myös pitävät auton päästöt kurissa, kun tehoa ei mene hukkaan huonosti voidelluiden osien myötä.

Pitkään laiminlyöty öljynvaihto aiheuttaa lopulta sen, että sylinterissä liikkuva mäntä jumiutuu sylinteriin riittämättömän voitelun vuoksi, jolloin moottori niin sanotusti leikkaa kiinni. Öljy siis kannattaa vaihtaa ennemmin liian usein kuin liian harvoin, sillä laiminlyönnistä aiheutuvat kustannukset ovat lopulta äärimmäisen korkeat.

 

Lue myös artikkelimme sähköisestä huoltokirjasta tästä!

 

Varaa huoltoaikasi TÄÄLTÄ!

• VOLKSWAGEN • SKODA • AUDI • SEAT • BMW • VOLVO • FORD •