Varaa aika huoltoon

Jyväskylä, Tampere ja Hollola ajanvaraus!
Täytä auton tekniset tiedot automaattisesti syöttämällä rekisterinumerosi alle.


Vanhat viisaudet eivät päde enää

autohuolto myytit
Autojen tekniikkaan ja huoltoon liittyy paljon perimätietoa ja vanhoja tapoja, joita pidettiin ennen vanhaan standardina. Autokannan uusiutuessa jää kuitenkin paljon asioita vanhaksi, sekä uudet käytännöt jyräävät vanhat. Listasimme artikkeliimme viisi yleistä myyttiä liittyen autohuoltoon, jotka edelleen pitävät pintansa olettamuksissa ja ennakkoasenteissa.

1. Takuu säilyy vain huollettaessa merkkiliikkeessä

Tämä lienee ehkä se pinttynein olettamus. EU:n asettaman ryhmäpoikkeusasetuksen myötä autoilija saa aina päättää itse missä autohuolto toteutetaan, kunhan huoltotoimenpiteet tehdään valmistajan ohjeiden mukaisesti ja valmistajan hyväksymillä osilla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että asiakas voi kilpailuttaa myös takuun ehtona olevat määräaikaishuollot myös monimerkkikorjaamoilla.

2. Autohuolto tarkoittaa pelkkää öljynvaihtoa

Toinen yleinen olettamus on, että kun auton merkkivalo syttyy ja ilmoittaa huoltotarpeesta, tarvitsee auto moottorin öljynvaihdon. Tämä pitää siinä mielessä myös paikkaansa, koska yleensä näin onkin ja moottorin öljynvaihto tarvitaan, mutta kun auto ilmoittaa huoltotarpeesta, on kyseessä yleensä  määräaikaishuolto. Moottorin öljynvaihto on vain yksi toimenpide muiden huoltotoimien ohessa, eikä se aina yksittäisenä riitä. Mikan ja Anssin Autohuollossa käydään aina läpi määräaikaishuoltoon saapuvan auton huoltokirja, mitä peilataan valmistajan huolto-ohjelmaan ja lisäksi käydään läpi 60 kohdan tarkastuslista mistä ilmenee kaikki korjaustarpeet ja viat. Mikäli vikoja löytyy, ilmoitamme ne aina asiakkaalle ja ennen toimenpiteitä pyydämme niiden korjaukseen luvan. Näin yllätyslaskuja ei pääse syntymään.

Laaja määräaikaishuolto pitää sisällään pääsääntöisesti öljynvaihdon lisäksi polttoainesuodattimen vaihdon, ilmansuodattimen vaihdon, sytytystulppien vaihdon bensa-autoissa, raitisilmasuodattimen vaihdon sekä jarrunesteiden vaihdon. Kapeammassa ”hinnat alkaen” -määräaikaishuollossa vaihdetaan öljyn lisäksi raitisilmasuodatin sekä moottoriöljysuodatin. Näiden lisäksi valmistajan huolto-ohjelmissa on tietyille kilometrimäärille määritetyt toimenpiteet kuten esimerkiksi jakopään hihnan vaihto.

Määräaikaishuolto Mikan ja Anssin Autohuollossa alkaa auton huoltokirjan ja 60 kohdan tarkastuslistan läpikäynnillä.

3. Vikakoodinlukija korjaa löytämänsä viat

Uudemman sukupolven autoissa vianhaku tehdään sähköisesti, eli autoon yhdistetään testeri minkä avulla viat voidaan paikantaa ja todeta. Usein ajatellaan, että riittää kun vikakoodinlukija yhdistetään autoon ja viat korjaantuvat. Aivan näin yksinkertaista huoltaminen ei kuitenkaan ole ja toimenpiteet vaativat asentajalta vakaata ammattitaitoa niin vikakoodien tulkitsemiseen kuin oikeiden testien ajamiseen. Epämääräiset ja epäselvät vikakuvaukset vaikeuttavat oikeiden vian löytämistä, sillä usein havaittu vika voi johtua useastakin eri viasta, jotka täytyy usein yksitellen mitata ja tulkita. Ja vasta kun viat on paikannettu ja todennettu, voidaan aloittaa itse korjaustyö, mikä voi monissa tapauksissa olla huomattavasti pienempi toimenpide kuin itse vianhaku. Ja korjaus alkuperäiseen väitteeseen: asentaja korjaa vikakoodinlukijalla havaitut ja paikannetut viat, kone itse ei korjaa vikoja. Mikan ja Anssin Autohuollossa käytetään vain ammattikäyttöön suunniteltuja vianhaku- ja diagonstiikkalaitteita.

4. Dieselauton sytytystulpat

Dieselautoihin ei tarvitse vaihtaa sytytystulppia, sillä sellaisia ei dieselmoottorissa ole. Toisin kuin bensamoottorissa, diesel ei pala sytyttämällä, vaan puristumalla. Tästä syystä sytytystulpat löytyvät vain bensamoottoreista.

5. Autohuolto täytyy maksaa käteisellä

Viimeinen myytti liittyy maksutapoihin. Ennen vanhaan oli tavallista, että auto kun viedään huoltoon, täytyy mukaan varata tukku käteistä rahaa, sillä muita maksutapoja ei ollut. Nykyään tilanne on täysin päinvastainen eikä esimerkiksi Mikan ja Anssin Autohuolto käsittele lainkaan käteistä rahaa. Maksutapoina meillä löytyy luonnollisesti maksupäätteet ja tämän lisäksi suosittu MA-erämaksu, jolla huoltokulut voidaan jakaa kätevästi jopa 36 erään. Näin myöskään kalliimmissa remonteissa ei tarvitse koko summaa maksaa kerralla vaan MA-erämaksulla saat jopa 60 päivää korotonta maksuaikaa.

Päivi Rantanen
Päivi Rantanen
@paivirantanen
Read More
Loistava asiantunteva palvelu. Nopeasti auto kuntoon. Suosittelen Tampereen toimipistettä.
Tarja Tainio
Tarja Tainio
@tarjatainio
Read More
Eilen renkaat piti pahan äänen ja aamulla klo 7:15 soitin Mikalle& Anssille ja kysyin saisiko heti apua 😱 Täyttä on mutta tuo tänne niin katsotaan mikä on kyseessä. Menin heti paikalle ja pyysivät odottamaan ja ota kuppi kahvia ☕️ katsotaan heti. Kivi sinne ilmeisesti oli mennyt hiekkatiellä kun on tullut nyt ajeltua .. 15minuuttia ja homma oli tsekattu😅 Mitä maksaa? No ei tällä kertaa mitään kun varsinaista vikaa ei löytynyt ja kirskuntaa ei kuulunut enää😅 Iso kiitos loistavasta, nopeasta ja erittäin ystävällisestä palvelusta. Tulen toistekin 😊
Rosamaria Sinervä
Rosamaria Sinervä
@rosamariasinerva
Read More
Erittäin hyvää palvelua, sijaisauto siisti ja erittäin hyvä lisä👍🏽😎 suosittelen
Previous
Next
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Toimipaikat

Meistä

Mikan & Anssin Autohuolto Oy on täyden palvelun autohuolto ja autokorjaamo Jyväskylässä, Tampereella ja Hollolassa. Autokorjaamoissa on uudet huoltotilat ja autodiagnostiikkalaitteet, jotka takaavat asianmukaisen ja nykyaikaisen autohuollon autoon kuin autoon.

Seuraa meitä

© 2021 MA-Autohuolto | JVmedia