Varaa aika huoltoon

Jyväskylä, Tampere ja Hollola ajanvaraus!
Täytä auton tekniset tiedot automaattisesti syöttämällä rekisterinumerosi alle.


DSG-vaihteiston korjaus – Kannattaako?

DSG-vaihteiston korjaus

DSG (Direct Shift Gearbox) -automaattivaihteistot ovat erittäin suosittuja niiden nopean ja sulavan vaihteenvaihdon vuoksi. Kuten kaikilla teknisillä ratkaisuilla, DSG-vaihteistolla on myös omat heikkoutensa ja mahdolliset viat. Tässä artikkelissa käymme läpi tyypillisimmät viat, niiden oireet sekä mahdolliset ratkaisut ongelmien korjaukseen. Koko vaihteiston vaihtaminen on kallein mahdollinen skenaario, mutta useimmissa tapauksissa viottuneiden tai kuluneiden osien vaihtaminen yksiköstä korjaa ongelman ja maksaa murto-osan vaihdon hinnasta.

DSG vaihteisto

Mitä DSG-vaihteisto tarkoittaa?

DSG-vaihteisto toimii maallikon näkökulmasta kuten automaattivaihteisto ilman vaihteiden manuaalista vaihtamista, mutta teknisesti ottaen kyseessä on vaihteisto, missä yhdistyy manuaalisen ja automaattivaihteiston ominaisuuksia. Kaksoiskytkinteknologia vaihtaa vaihteen silmän räpäyksessä suurempaan kuljettajan näkökulmasta automaattisesti.

DSG-vaihteisto on myös varsinaista automaattivaihteistoa nopeampi, suoroituskykyisempi ja jossain määrin jopa taloudellisempi polttoainetehokkuuden myötä.

Kaksoiskytkinvaihteistoja käytetään laajasti VAG-konsernin autoissa ja DSG-nimitys on tuttu varsinkin Volkswagen-autoissa. Samaa tekniikkaa käyttää myös muut konsernin automerkit, mutta esimerkiksi saman tekniikan vaihteistolle Audi on antanut nimen S-Tronic.

Varsin tutut tyyppiviat vaivaavat DSG-vaihteistoja

Osaltaan laajasta suosiostaankin johtuen DSG-vaihteistojen viat ja ominaisuudet ovat käyttäjillä pääsääntöisesti hyvin tiedossa. Foorumeilla mekatroniikka- ja kytkinviat ovat jatkuvia kysymysten kirvoittajia ja ne ilmenevät ajaessa seuraavasti:

  • Nytkähdykset vaihteenvaihdossa
  • Viivästyneet vaihteenvaihdot
  • Vaihteistoon liittyvät varoitusvalot kojelaudassa
  • Kierrosmäärien selittämättömät heilahtelut
Säännöllinen ja tehtaan määrittelemän huolto-ohjelman mukainen huollattaminen on paras tapa ennaltaehkäistä vikoja, mutta 100% ennaltaehkäisyä ei täydelliselläkään toiminnalla pystytä lupaamaan.
DSG vaihteiston korjaus
mekatroniikka korjaus

Mekatroniikkaviat yleisimpiä DSG-vikoja

Mekatroniikka yhdistää vaihteiston mekaanisen toiminnan elektroniseen ohjelmistoon. Kyseessä on erittäin monimutkainen osa, mikä on myös valitettavasti yleisin syy DSG-vaihteiston ongelmiin. Monimutkaisuudesta huolimatta mekatroniikan korjaus on vaihtoa huomattavasti edullisempaa sikäli kun se on mahdollista, ja ammattitaitoisesti suoritettuna toimenpiteenä myös luotettava vaihtoehto. 

DSG-vaihteiston korjaus, olipa vika lopulta mikä tahansa, on vaihteistoyksikön vaihtamiseen verrattuna moninkertainen säästö. Usein viat ilmenevät vasta takuuajan jälkeen jolloin remonttikulut kaatuvat aina silloisen omistajan harteille. Ennen kuin tartut ensimmäiseen vaihteiston uusimistarjoukseen, kannattaa tiedustella korjausmahdollisuuden olemassaolosta.

DSG-vaihteiston korjaus jopa kolme kertaa halvempaa kuin koko vaihteiston uusiminen

Mikäli viassa on kyse mekatroniikan viasta, on nopealla toiminnalla mahdollista ehkäistä suurempien vikojen syntymiset. Yleensä vioittumisen merkkien huomiotta jättäminen aiheuttaa lisää vaurioita, joten on tärkeää reagoida vikoihin heti. Ensimmäisiä korjaustoimenpiteitä on vaihtaa mekatroniikan solenoidit, puhdistaa öljykanavat ja ohjelmoida ohjausyksikkö uudestaan. Keinoja ja mahdollisia vioittuvia osia on kuitenkin paljon, joten kannattaa aina pyytää ammattilaisen arvio vian laajuudesta.

dsg korjaus säästö

Toimipaikat

Meistä

Mikan & Anssin Autohuolto Oy on täyden palvelun autohuolto ja autokorjaamo Jyväskylässä, Tampereella ja Hollolassa. Autokorjaamoissa on uudet huoltotilat ja autodiagnostiikkalaitteet, jotka takaavat asianmukaisen ja nykyaikaisen autohuollon autoon kuin autoon.

Seuraa meitä

© 2023 MA-Autohuolto | JVmedia