Varaa aika huoltoon

Jyväskylä ja Tampere ajanvaraus!
Täytä auton tekniset tiedot automaattisesti syöttämällä rekisterinumerosi alle.


Automaattivaihteiston huolto erilaisiin vaihteistoihin

automaattivaihteiston huolto

Automaattivaihteiston huolto on reilusti yleistyvä autohuolto. Automaattivaihteistojen polttoainetaloudellisuuden parantuessa on perinteisten manuaalivaihteisten autojen hinnat lähteneet kysynnän vähentyessä laskuun. Automaattivaihteiston suosiota puoltaa sen helppous ja oikein huollettuna myös toimintavarmuus. Mitä eroa sitten on eri automerkkien vaihteistotyypeissä?

Automaattivaihteisto momenttimuuntimella eli turbiinilla

Se perinteisin automaattivaihteistotyyppi on niin sanotulla momentinmuuntajalla varustettu vaihteisto, missä voima välittyy nesteen avulla. Sitä on sen lisähinnan ja -painon vuoksi Euroopassa käytetty pääsääntöisesti isojen autojen vaihteistoissa. Tekniikan ja polttoainetehokkuuden kehittyessä tämä vaihteistotyyppi on yleistynyt myös edullisemmissa autoissa. Momentinmuuntajan ansiosta vaihdot tapahtuvat pehmeästi ja vaihtojen välinen energianhukka on uusissa autoissa saatu huomattavasti pienemmäksi aikaisempaan verrattuna.

CVT-automaattivaihteisto

CVT-automaattivaihteisto tulee englanninkielisistä sanoista Constant Velocity Transmission. Suoraan käännettynä vakionopeusvaihteisto tarkoittaa käytännössä sitä, että voima voidaan välittää portaattomasti ajon aikana moottorista vaihteistolle kahden halkaisijaltaan muuttuvan hihnapyörän välisellä hihnalla. Kuminen hihna on uudemmissa CVT-vaihteistoissa korvattu joko metallihihnalla tai ketjulla. Koska vaihteistossa voidaan säätää välityssuhdetta portaattomasti, voidaan moottoria käyttää jatkuvasti optimaalisella kierrosluvulla. Tämän ansiosta myös polttoaineen kulutus pysyy maltillisena.

Kaksoiskytkinvaihteisto

Kaksoiskytkinvaihteistossa on nimensä mukaisesti kahdella kytkimellä toimiva mekaaninen vaihteisto. Siinä on jatkuvasti kytkettynä kaksi rinnakkaista vaihdetta, jotka automaattisesti mukautuvat polttoainetaloudellisimman vääntömomentin mukaan. Kaksoiskytkinvaihteiston etuna on sen jatkuva veto, sillä kun toinen kytkin vaihtaa vaihdetta, on toinen aina kytkettynä, eikä katkoksia tule. Useat eri automerkit ovat varioineet tätä tekniikkaa ja nimenneet sen omalle automerkilleen uudelleen. Esimerkiksi VAG-konserni käyttää omissa autoissaan laajalti nimitystä DSG, vaikkakin samaan konserniin kuuluvan Audin kaksoiskytkinvaihteisto on nimeltään S-tronic. Muita nimityksiä on esimerkiksi Fordin Powershift, BMW:n M-DCT, ja Mercedes-Benzin käyttämä 7G-DCT. Yhtä kaikki jokainen kaksoiskytkinvaihteisto on perustoimintaperiaatteeltaan samanlaisia. 

Automaattivaihteiston huolto

Momentinmuunnin automaattivaihteiston ja CVT-automaattivaihteiston kunnossa pysymisestä on pidettävä huolta auton normaalien kulutusosien tavoin. On kuitenkin merkillepantavaa, että vaikka suljetussa vaihteistojärjestelmässä on öljyä pienentämässä kitkaa ja alentamassa toiminnasta johtuvaa lämpöä, ei sen automaattivaihteiston huolto kuulu välttämättä edes valmistajan huolto-ohjelmaan. Ja usein vaikka se sinne olisi merkittykin, ei tapaa, jolla se tulee tehdä, ole määritelty. Vaihteistosta ja automerkistä riippuen automaattivaihteiston sisällä on n. 10 litraa vaihteistoöljyä, mistä valuttamalla poistuu maksimissaan muutama litra, mikä öljynvaihdossa korvataan uudella puhtaalla öljyllä. Ongelmaksi tässä huoltotekniikassa muodostuu se, että kun auto sitten laitetaan käyntiin, sekoittuu uusi öljy vanhan likaisen ja karstoittuneen öljyn kanssa. Edes merkkihuolloissa ei useinkaan ilman valveutuneen kuluttajan pyyntöä vaihdeta vaihteistoöljyä oikeaoppisella huuhtelumenetelmällä.

Vaikka huuhtelumenetelmällä tehty automaattivaihteiston öljynvaihtoa ei voida verrata hinnat alkaen-mallin öljynvaihtoon, ei autoalalle ole varsinaista vedenpitävää standardia öljynvaihtoihin ole muodostunut. Tämä tulee ilmi esimerkiksi siinä, että huoltokirjaan ei vaihtotavasta tule useinkaan merkintää. Miten kuluttaja sitten voi tietää miten juuri omaan autoon tehty automaattivaihteiston huolto on tehty? Heti ensimmäisenä kannattaa tarkastaa huolloista saadut kuitit ja niihin merkatun veloitetun uuden öljyn määrä; mikäli öljyä on veloitettu vain 2-4 litraa, ei kaikkea öljyä ole vaihdettu. Toinen merkki kevyemmällä toteutetusta huollosta on laskutetut työtunnit. Spin 2 ATF-laitteella toteutettu automaattivaihteistonhuuhtelu vie ammattilaisen käsissä n. 2,5 tuntia, kun taas vanhan öljyn valuttaminen ja uuden öljyn lisääminen vie ammattilaiselta puoli tuntia. Siksi automaattivaihteiston öljynvaihdon valitseminen puhtaasti edullisimman hinnan perusteella ei ole ainakaan auton etu. Harvoin myöskään pitkällä aikavälillä kuluttajan etu.

Kaksoiskytkinvaihteistossa osassa malleja öljyn- ja suodattimenvaihto löytyy huolto-ohjelmasta, mutta huuhtelumenetelmä ei niissä ole tarpeellinen toimenpide muista automaattivaihteistoista poiketen.

 

Automaattivaihteiston huolto Mikan ja Anssin autohuollossa

Meillä Mikan ja Anssin autohuollossa jokaisen automaattivaihteiston öljynvaihdon yhteydessä asiakkaan kanssa käydään läpi, miten huolto kannattaa juuri sinun autoosi tehdä. Käytännössä se tarkoittaa jokaisessa tapauksessa sitä, että suosittelemme tekemään huollon huuhtelemalla, jolloin koko vaihteistojärjestelmässä oleva likainen öljy saadaan vaihdettua tuoreeseen öljyyn. Näin maksimoidaan öljyn voitelukyky ja pidetään myös vaihteistosta parempaa huolta.

Päivi Rantanen
Päivi Rantanen
@paivirantanen
Read More
Loistava asiantunteva palvelu. Nopeasti auto kuntoon. Suosittelen Tampereen toimipistettä.
Tarja Tainio
Tarja Tainio
@tarjatainio
Read More
Eilen renkaat piti pahan äänen ja aamulla klo 7:15 soitin Mikalle& Anssille ja kysyin saisiko heti apua 😱 Täyttä on mutta tuo tänne niin katsotaan mikä on kyseessä. Menin heti paikalle ja pyysivät odottamaan ja ota kuppi kahvia ☕️ katsotaan heti. Kivi sinne ilmeisesti oli mennyt hiekkatiellä kun on tullut nyt ajeltua .. 15minuuttia ja homma oli tsekattu😅 Mitä maksaa? No ei tällä kertaa mitään kun varsinaista vikaa ei löytynyt ja kirskuntaa ei kuulunut enää😅 Iso kiitos loistavasta, nopeasta ja erittäin ystävällisestä palvelusta. Tulen toistekin 😊
Rosamaria Sinervä
Rosamaria Sinervä
@rosamariasinerva
Read More
Erittäin hyvää palvelua, sijaisauto siisti ja erittäin hyvä lisä👍🏽😎 suosittelen
Previous
Next
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Lue myös:

Toimipaikat

Meistä

Mikan & Anssin Autohuolto Oy on täyden palvelun autohuolto ja autokorjaamo Jyväskylässä ja Tampereella. Autokorjaamossa on uudet huoltotilat ja autodiagnostiikkalaitteet jotka takaavat asianmukaisen ja nykyaikaisen autohuollon autoon kuin autoon.

Seuraa meitä

© 2018 MA-Autohuolto | JVmedia