Jyväskylä, Tampere ja Hollola ajanvaraus!
Täytä auton tekniset tiedot automaattisesti syöttämällä rekisterinumerosi alle.
Automaattivaihteiston huolto on reilusti yleistyvä autohuolto. Automaattivaihteistojen polttoainetaloudellisuuden parantuessa on perinteisten manuaalivaihteisten autojen hinnat lähteneet kysynnän vähentyessä laskuun. Automaattivaihteiston suosiota puoltaa sen helppous ja oikein huollettuna myös toimintavarmuus. Mitä eroa sitten on eri automerkkien vaihteistotyypeissä?
Kaksoiskytkinvaihteistossa on nimensä mukaisesti kahdella kytkimellä toimiva mekaaninen vaihteisto. Siinä on jatkuvasti kytkettynä kaksi rinnakkaista vaihdetta, jotka automaattisesti mukautuvat polttoainetaloudellisimman vääntömomentin mukaan. Kaksoiskytkinvaihteiston etuna on sen jatkuva veto, sillä kun toinen kytkin vaihtaa vaihdetta, on toinen aina kytkettynä, eikä katkoksia tule. Useat eri automerkit ovat varioineet tätä tekniikkaa ja nimenneet sen omalle automerkilleen uudelleen. Esimerkiksi VAG-konserni käyttää omissa autoissaan laajalti nimitystä DSG, vaikkakin samaan konserniin kuuluvan Audin kaksoiskytkinvaihteisto on nimeltään S-tronic. Muita nimityksiä on esimerkiksi Fordin Powershift, BMW:n M-DCT, ja Mercedes-Benzin käyttämä 7G-DCT. Yhtä kaikki jokainen kaksoiskytkinvaihteisto on perustoimintaperiaatteeltaan samanlaisia.
Momentinmuunnin automaattivaihteiston ja CVT-automaattivaihteiston kunnossa pysymisestä on pidettävä huolta auton normaalien kulutusosien tavoin. On kuitenkin merkillepantavaa, että vaikka suljetussa vaihteistojärjestelmässä on öljyä pienentämässä kitkaa ja alentamassa toiminnasta johtuvaa lämpöä, ei sen automaattivaihteiston huolto kuulu välttämättä edes valmistajan huolto-ohjelmaan. Ja usein vaikka se sinne olisi merkittykin, ei tapaa, jolla se tulee tehdä, ole määritelty. Vaihteistosta ja automerkistä riippuen automaattivaihteiston sisällä on n. 10 litraa vaihteistoöljyä, mistä valuttamalla poistuu maksimissaan muutama litra, mikä öljynvaihdossa korvataan uudella puhtaalla öljyllä. Ongelmaksi tässä huoltotekniikassa muodostuu se, että kun auto sitten laitetaan käyntiin, sekoittuu uusi öljy vanhan likaisen ja karstoittuneen öljyn kanssa. Edes merkkihuolloissa ei useinkaan ilman valveutuneen kuluttajan pyyntöä vaihdeta vaihteistoöljyä oikeaoppisella huuhtelumenetelmällä.
Vaikka huuhtelumenetelmällä tehty automaattivaihteiston öljynvaihtoa ei voida verrata hinnat alkaen-mallin öljynvaihtoon, ei autoalalle ole varsinaista vedenpitävää standardia öljynvaihtoihin ole muodostunut. Tämä tulee ilmi esimerkiksi siinä, että huoltokirjaan ei vaihtotavasta tule useinkaan merkintää. Miten kuluttaja sitten voi tietää miten juuri omaan autoon tehty automaattivaihteiston huolto on tehty? Heti ensimmäisenä kannattaa tarkastaa huolloista saadut kuitit ja niihin merkatun veloitetun uuden öljyn määrä; mikäli öljyä on veloitettu vain 2-4 litraa, ei kaikkea öljyä ole vaihdettu. Toinen merkki kevyemmällä toteutetusta huollosta on laskutetut työtunnit. Spin 2 ATF-laitteella toteutettu automaattivaihteistonhuuhtelu vie ammattilaisen käsissä n. 2,5 tuntia, kun taas vanhan öljyn valuttaminen ja uuden öljyn lisääminen vie ammattilaiselta puoli tuntia. Siksi automaattivaihteiston öljynvaihdon valitseminen puhtaasti edullisimman hinnan perusteella ei ole ainakaan auton etu. Harvoin myöskään pitkällä aikavälillä kuluttajan etu.
Kaksoiskytkinvaihteistossa osassa malleja öljyn- ja suodattimenvaihto löytyy huolto-ohjelmasta, mutta huuhtelumenetelmä ei niissä ole tarpeellinen toimenpide muista automaattivaihteistoista poiketen.
Meillä Mikan ja Anssin autohuollossa jokaisen automaattivaihteiston öljynvaihdon yhteydessä asiakkaan kanssa käydään läpi, miten huolto kannattaa juuri sinun autoosi tehdä. Käytännössä se tarkoittaa jokaisessa tapauksessa sitä, että suosittelemme tekemään huollon huuhtelemalla, jolloin koko vaihteistojärjestelmässä oleva likainen öljy saadaan vaihdettua tuoreeseen öljyyn. Näin maksimoidaan öljyn voitelukyky ja pidetään myös vaihteistosta parempaa huolta.
Mikan & Anssin Autohuolto Oy on täyden palvelun autohuolto ja autokorjaamo Jyväskylässä, Tampereella ja Hollolassa. Autokorjaamoissa on uudet huoltotilat ja autodiagnostiikkalaitteet, jotka takaavat asianmukaisen ja nykyaikaisen autohuollon autoon kuin autoon.
© 2023 MA-Autohuolto | JVmedia
Jyväskylä | Heinämäentie 18, 40250 Jyväskylä |
---|---|
010 320 9040 | |
korjaamo@ma-autohuolto.fi | |
Tampere | Patamäenkatu 5, 33900 Tampere |
020 7981320 | |
tampere@ma-autohuolto.fi | |
Hollola | Tarmontie 5, 15860 Hollola |
020 7305350 | |
hollola@ma-autohuolto.fi |