Ajankohtaista

Kylmäkäynnistäminen tappaa moottorin

18.12.2018

Kylmäkäynnistäminen kuluttaa auton moottoria moninkertaisesti enemmän verrattuna käynnistämiseen elohopean noustessa yli nollarajan. Siksi onkin syytä muistaa kaikin tavoin pyrkiä helpottamaan moottorin toimintaa talviolosuhteissa. Talviautoilu on Suomessa isolle osalle ihmisistä pakollista johtuen pitkistä välimatkoista. Autolle talvi on rankkaa aikaa.

Milloin moottorin lämmittäminen on hyvä aloittaa kylmäkäynnistämisen välttämiseksi?

Moottoria tulee alkaa esilämmittämään käytännössä heti, kun lämpötila laskee pakkasen puolelle. Lämmittämiseen on kaksi vaihtoehtoa: sähkökäyttöinen lohkolämmitin, tai polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Perinteisen lohkolämmittimen etu on sen verrattain edullinen hinta, mutta sidonnaisuus verkkovirtaan ja pistokepaikkaan voi tuottaa hankaluuksia. Polttoainekäyttöinen lämmitin käyttää auton omaa polttoainetta lämmittääkseen moottorin ajokuntoon. Polttoainekäyttöiset lämmittimet ovat kuitenkin lohkolämmitystä arvokkaampia ja jälkiasennettuna autoon kustannukset voivat nousta toiselle tuhannelle. Etuna kuitenkin on se, että auton saa esilämmitykseen paikasta riippumatta, kunhan polttoainemittari ei ole ulkoilman tavoin pakkasella.

Lumiset autot

Käytä lämmittämiseen vähintään puolet ajo-ajasta

Talviautoilussa eri lämpöasteet vaativat eri verran esilämmitystä. Kylmäkäynnistäminen tarkoittaa moottorin käynnistämistä ilman esilämmistystä. Jos pakkasta on enintään viisi astetta, on lohkolämmittimellä auto laitettava roikan päähän noin tunti ennen ajoa. Lisälämmittimellä riittää yleensä noin varttitunti. Pakkasasteiden tuplaantuessa, voidaan lämmitysajat varsinkin lohkolämmittimen osalta tuplata myös. Kovemmalla pakkasella lohkolämmitin voi olla päällä huoletta useamman tunninkin ennen ajoa, mutta polttoainekäyttöisen lisälämmittimen toiminta-aika ei yleensä riitä yli puoleksi tunniksi, sillä se käyttää auton omaa akkuvirtaa, eikä autoa kannata lämmittää käynnistysvirran kustannuksella.

Hyvä muistisääntö talviautoilussa yleensäkin on, että autoa tulee ajaa sama aika kuin mitä sitä on lämmitetty. Moottori alkaa lataamaan akkuja vasta, kun autolla on ajettu hetki, ja jos sillä ajetaan vain pieniä matkoja, ei laturi kerkeä täyttämään edes starttaamisen verran akkuja. Lopputuloksena on se, että jokaisella ajokerralla auton akku tyhjenee hiukan, eikä lopulta jaksa enää startata. Tällöin tarvitaan apuvirtaa, jotta auto saadaan käyntiin. Sen jälkeen kannattaa autolla ajaa pidempi matka, jotta akku latautuu maksimaaliseen varaukseen.

 

Muistathan, ettei auton takuuaika velvoita huollattamaan autoasi merkkihuolloissa? Lue lisää täältä!

 

Varaa huoltoaikasi TÄÄLTÄ!

 

• VOLKSWAGEN • SKODA • AUDI • SEAT • BMW • VOLVO • FORD •