Jyväskylä, Tampere ja Hollola ajanvaraus!
Täytä auton tekniset tiedot automaattisesti syöttämällä rekisterinumerosi alle.
“Määräaikaishuolto. Näin sanoo huolto-ohjelma. Pari vuotta sitten ostettu auto pitää kiikuttaa määräaikaishuoltoon kalliiseen merkkihuoltoon, jotta takuu säilyisi. Noh, ei auta, auto huoltoon. Parin tunnin päästä tulee huollosta puhelu, että myös ilmastointi kannattaa huoltaa ja itseasiassa automaattivaihteiston öljyt olisi hyvä myös vaihtaa samalla. Kumpikaan näistä ei kuulu auton huolto-ohjelmaan mutta silti huollon mukaan ne ovat elintärkeitä toimenpiteitä huolettomien kilometrien kannalta.”
Määräaikaishuolto tulee automallista riippuen suorittaa noin 1-1,5 vuoden tai n. 15-30tkm välein. Uskomuksista huolimatta nykypäivänä autoa saa huollattaa takuun kannalta myös muualla kuin ns. merkkihuollossa, joten hintakilpailutus on mahdollista. Se sisältää aina moottoriöljyn, öljysuodattimen ja raitisilmasuodattimen vaihdon, mutta autovalmistajat määrittävät usein myös omia tarkastuksiaan sekä huoltotoimenpiteitä. Vuosihuoltoon verrattaessa määräaikaishuollossa tehdään enemmän osien vaihtoa, kuten yllämainitut suodattimien vaihdot sekä niiden lisäksi myös sytytystulppien vaihto. Nykyään kiristyneen kilpailun vuoksi autohuollot joutuvatkin hinnan sijaan kilpailemaan asiakaspalvelulla, joten huollot mitä liike tarjoaa, ovat mitä luultavammin ammattilaisen suosituksia, mitkä todennäköisesti ennaltaehkäisevät pitkässä juoksussa isomman remontin. Muun muassa automaattivaihteiston öljynvaihdot eivät kuulu kaikkien autovalmistajien huolto-ohjelmaan, mutta ammattilaisten mukaan ne on vaihteiston kannalta elintärkeää vaihdattaa tietyin väliajoin. Nämä lisätoimenpiteet ovat yleensä kokonaisuudessaan halvempia, kun ne hoidetaan kerralla kaikki. Huoltohenkilö siis tuskin soittaa ravistaakseen loputkin hilut lompakostasi omaan taskuunsa. Toki, poikkeuksiakin on.
Suorittamalla määräaikaishuollot huoltokirjan mukaan, saavutettu rahallinen hyöty verrattain niiden laiminlyöntiin, on pitkällä aikavälillä jopa tuhansia euroja. Oletetaan että uusi auto on sinun käytössäsi esim. 3 vuotta, mikä kattaa n. 3 määräaikaishuoltoa. Keskimäärin määräaikaishuolto maksaa noin 200-300e, jolloin kustannukset huolloista eliniällä on 600-900e. Jättämällä vaikka yhden näistä huolloista tekemättä säästät 300e, mutta kappas, huoltovälin pidennyttyä jakopäänhihna on päässyt huomaamatta rispaantumaan ja katkeaakin kesken ajon, mikä pahimmassa tapauksessa rikkoo koko moottorin. Siinä vaiheessa kokonaiskustannukset tämän auton eliniälle lasketaan tuhansissa eikä satasissa. On siis selkeästi pienempi paha hoitaa määräaikaishuollot ajoissa, kuin kiristellä 200-300e huollossa.
Mitä jos siis kustannatkin tällä n. 300e huollolla itsellesi ja perheellesi matkan Espanjaan?
Mikan & Anssin Autohuolto Oy on täyden palvelun autohuolto ja autokorjaamo Jyväskylässä, Tampereella ja Hollolassa. Autokorjaamoissa on uudet huoltotilat ja autodiagnostiikkalaitteet, jotka takaavat asianmukaisen ja nykyaikaisen autohuollon autoon kuin autoon.
© 2023 MA-Autohuolto | JVmedia
Jyväskylä | Heinämäentie 18, 40250 Jyväskylä |
---|---|
010 320 9040 | |
korjaamo@ma-autohuolto.fi | |
Tampere | Patamäenkatu 5, 33900 Tampere |
020 7981320 | |
tampere@ma-autohuolto.fi | |
Hollola | Tarmontie 5, 15860 Hollola |
020 7305350 | |
hollola@ma-autohuolto.fi |