Varaa aika huoltoon

Maailman helpoin ajanvaraus!
Täytä auton tekniset tiedot automaattisesti syöttämällä rekisterinumerosi alle.


Nelipyöräsuuntaus ohjaa kaikki renkaat samaan suuntaan!

”Pari viikkoa sitten taskuun autoani parkkeeratessani kaupungissa, töytäisin oikean takarenkaan melko napakasti kanttikiveen. Jälkiä ei onneksi jäänyt, mutta sen jälkeen auto on käyttäytynyt levottomasti maantiellä, ja tuntuu että rattia saa puristaa rystyset valkoisena suorallakin tiellä. Mistä tämä johtuu ja liittyykö netissä suositeltu nelipyöräsuuntaus jotenkin tähän vaivaan?”

nelipyöräsuuntaus

Mikä aiheuttaa?

Vaikka autoa ohjataan eturenkailla, määrää auton kulkukulman taka-akselin asento. Tästä johtuu, että jos takapyörien aurauskulma on virheellinen, kulkee auto hieman sivuttain, jolloin ajaessa suoraan joutuu eturenkaita vääntämään vastaavasti. Tämä aiheuttaa nopeaa ja epätasaista kulumaa renkaille.

Nelipyöräsuuntaus korjaa aurauskulmat

Vaikka auton auraukset johtuisivatkin varmuudella takarenkaista, joudutaan huolto tekemään niin sanottuna nelipyöräsuuntauksena, mikä tarkoittaa, että jokaiseen pyörään kiinnitetään mittapää, mikä mittaa kaikki tarvittavat kulmalaskelmat. Kaikissa automalleissa ei ole takapyörien aurauksille säätömahdollisuutta, joten silloin korjaus tehdään säätämällä etupyörät oikeaan kulkukulmaan suhteessa takapyöriin. Varmoja merkkejä tarpeesta suorittaa suuntaus ovat: suoraan ajettaessa ratti on vinossa, renkaiden epätasainen kuluminen ja levoton ohjaustuntuma. Kulmien tarkastus on hyvä tehdä vaikkapa renkaiden vaihdon yhteydessä.

Jotta uudet renkaat pysyvät uuden veroisina, nelipyöräsuuntaus kannattaa tehdä ainakin tarkistuksena jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä, sillä renkaat voivat kulua käyttökelvottomaksi hyvinkin nopeasti, mikäli säätämistä ei tehdä! Uusien renkaiden hinta on useita satoja euroja, joten tarkistus on aina aika-ajoin kannattavaa tehdä.

Erilaiset pyöräkulmat

Camper eli pyörän sivukallistuma:

Pyörän kallistuma pystyasentoon nähden. Mikäli pyörä kallistuu ajoneuvosta ulospäin on kyseessä positiivinen camper ja toisin päin kun pyörä kallistuu sisäänpäin on kyseessä negatiivinen camper-kulma. Camperista johtuvat virhekulmat kuluttavat renkaiden ulkoreunoja.

Caster eli kääntöakselin takakallistuma:

Casterilla tarkoitetaan renkaan ja olkatapin välistä kulmaa. Casterissa oleva virhekulma aiheuttaa momenttivääntöä akseliin.

Aurauskulma:

Aurauskulma tarkoittaa saman akselin renkaiden suuntaa suhteessa toisiinsa. Aurauskulmilla hallitaan auton ajovakautta, mutta korkeampi kulma lisää vierintävastusta ja täten kulutusta.

Kulkukulma:

Auton kulkua ohjaa takarenkaiden suunta ja niiden suuntaa korjataan etupyörillä. Vain harvoissa autoissa on takapyörille säätömahdollisuus, joten mikäli esimerkiksi iskusta aiheutuu virhekulmaa takapyörille, korjataan se muuttamalla etupyörien kulkusuuntaa.

 

Oletko jo lukenut artikkelimme ilmastointihuollosta ja sen tarpeellisuudesta?

 

Varaa aikasi nelipyöräsuuntaukseen TÄÄLTÄ!

Meistä

Mikan & Anssin Autohuolto Oy on täyden palvelun autohuolto ja autokorjaamo Jyväskylässä. Autokorjaamossa on uudet huoltotilat ja autodiagnostiikkalaitteet jotka takaavat asianmukaisen ja nykyaikaisen autohuollon autoon kuin autoon.

Seuraa meitä

© 2018 MA-Autohuolto