Ajankohtaista

Miten auton akku kestää Suomen talvessa?

3.1.2019

Auton akku talvikäytössä

Talvesta kärsii myös autoillessa auton akku. Kylmä moottori vaatii käynnistymiseen käytettävän enemmän käynnistysvirtaa, mikä luonnollisesti saadaan auton akusta. Pahimmat ongelmat tulevat, mikäli autolla tehdään kylmällä ilmalla vain lyhyitä siirtymiä, sillä laturi ei kerkeä täyttämään käynnistymisen jättämää vajautta akkuun. Akun varauksen vastaanotto heikkenee myös huomattavasti pakkasella. Pikkuhiljaa akun varaustaso laskee niin matalaksi, ettei se enää jaksa käynnistää autoa. Usein autossa käytetään vielä kovilla pakkasilla useita virtasyöppöjä ominaisuuksia, kuten penkin- ja sisätilan- sekä ikkunanlämmittimiä mitkä myös syövät lovea akun varaustasoon.

Miten huolehtia akusta

Autolla on tärkeää talvisin ajaa aina käynnistämisen jälkeen yhtäjaksoisesti 15-20 minuuttia, jotta käynnistymisen käyttämä akkuvirta saadaan takaisin. Akun kunnon lisäksi muuten hyvin huollettu auto edesauttavat kylmäkäynnistymisvarmuutta. Auton esilämmittäminen tulee aloittaa heti kun lämpötila laskee alle nollan, jopa plus asteilla, minkä lisäksi hyvä moottoriöljy auttaa oleellisesti käynnistymistä. Jos auto seisoo pitkiä aikoja talvella, kannattaa tauon jälkeisestä automatkasta tehdä pitempi, jotta myös pakkasen purkama varaus saadaan takaisin. Autoihin on myös saatavilla ylläpitolatureita, mitkä osaltaan helpottaa laturin tehtävää ja varmistaa että pistokkeesta irrottaessa akussa on virtaa.

Auton akku

Auton akku tulee uudemmissa autoissa vaihtaa ammattilaisten toimesta

Millainen akku paras

Usein autoon on määritelty ohjekirjassa melko tarkasti millaisen akun autoon voi asentaa. Samaan autoon tarkoitetuissa eri merkkisisissä akuissa voi kuitenkin olla eroja, ja hyvä nyrkkisääntö onkin, että usein akun fyysinen paino kertoo akun laadusta. Mitä painavampi akku, sitä enemmän se todennäköisesti sisältää lyijyä, mikä tekee siitä paremman. Akuille on määritelty myös CCA-arvo, mikä kertoo, kuinka hyvin akku antaa virtaa kylmissä oloissa. CCA tarkoittaa akun kylmäkäynnistysvirtaa -18 Celsius-asteessa.

Milloin akku tulee vaihtaa

Kun akku ei enää jaksa käynnistää autoa on aika vaihtaa akku uuteen. Ennen tätä pakottavaa vaihtotarvetta, akun kunnon voi testata autohuollossa, jolloin sille tehdään rasitustesti, mikä kertoo tarkasti akun kunnon.

Akun vaihto

Pääsääntöisesti 2000-luvulla valmistettujen autojen akkua ei kannata alkaa itse vaihtamaan. Uudenaikaisten autojen sähköiset anturit ja mittarit menevät sekaisin, mikäli niiden virransaanti lakkaa akkua vaihtaessa. Lisäksi virtakatkokset ja -piikit voivat aiheuttaa kalliita ongelmia sekä uudelleen koodauksia ajotietokoneeseen ja järjestelmään. Varsinkin jos puhutaan 2010-luvun autoista, missä on start-stop-toiminto, ei akun vaihtaminen ja järjestelmään uudelleen koodaaminen edes onnistu ilman asianmukaisia laitteita.

Vanha akku tulee viedä ongelmajätteiden keräykseen. Usein huoltoliike hoitaa kierrätyksen, mikäli akku sellaisessa vaihdetaan.

 

Lue myös artikkelimme auton kylmäkäynnistämisestä täältä!

Varaa huoltoaikasi TÄÄLTÄ!

• VOLKSWAGEN • SKODA • AUDI • SEAT • BMW • VOLVO • FORD •